Řešení pro instalaci nabíjecí stanice EVlink Parking

Pro umístění nabíjecí stanice je potřeba vybrat vhodné místo (nejen) s ohledem na dobrý přístup ke stanici a pohodlné propojení stanice a vozidla nabíjecím kabelem. Různé typy elektromobilů mají odlišné umístění nabíjecího konektoru – např. BMW i3 má konektor vpravo vzadu, Hyundai Ioniq vlevo a Nissan Leaf vpředu mezi hlavními světlomety.

Do místa instalace nabíjecí stanice je potřeba přivést silový kabel pro napájení a volitelně datový kabel. Pro jednu zásuvku, třífázové nabíjení a maximální nabíjecí proud 32 A je potřeba kabel 5 x 6 mm2 (označení typu kabelu je CYKY 5J6). Např. v případě nabíjecí stanice EVlink Parking výrobce Schneider Electric, která může mít dvě zásuvky Mennekes T2, je potřeba dva tyto přívody. Každý přívod je potřeba vybavit jističem 40 A (charakteristika C) a proudovým chráničem s vybavovacím proudem 30 mA. Přesné požadavky pro konkrétní typ stanice jsou vždy uvedeny v dokumentaci výrobce. Pro využití možnosti řízení výkonu nabíjecí stanice a její vzdálenou správu je potřeba přivést datový UTP kabel, kategorie 5e případně vyšší. Ochranu kabelů před poškozením zajistí vhodná kabelová lišta, chránička apod. Všechny kabely musejí mít dostatečnou rezervu délky pro zapojení uvnitř stanice. Např. pro wallbox a přívod od země je potřeba alespoň 150 cm kabelu nad úrovní terénu.

Doporučená výška horní hrany namontované stanice je 100 až 165 cm nad terénem. Pro montáž wallboxu je potřebná dostatečně pevná a rovná zeď. Je možné také umístění stanice na sloupek. Ve všech případech je nutné pevné uchycení stanice vhodnými šrouby a hmoždinkami (v případě montáže na zeď). Šrouby musí bezpečně udržet nejen váhu samotné stanice, ale také unést mechanické namáhání během připojování a odpojování kabelu do/ze stanice. Pro usnadnění montáže dodávají někteří výrobci spolu se stanicí také vrtací šablonu. Ta se jednoduše přiloží na zeď a ve vyznačených místech se vyvrtají otvory pro hmoždinky.

Na zeď se stanice přišroubuje buďto přímo nebo se nejprve upevní konzole a na ni se pak zavěsí a upevní samotná stanice. Konzole je výrazně lehčí než stanice, instalace je tak snažší.

Umístění na zeď není jedinou možností. Např. v případě Evlink Parking lze volit umístění na zeď nebo lze stanici postavit samostatně ve volném prostoru. V tom případě je dodána s podstavcem a připevněna k betonovému soklu v zemi. Po kompletní montáži pak tvoří stanice s podstavcem jeden celek.

Dalším krokem po mechanické instalaci stanice je její elektrické zapojení. Přívodní kabely se nejprve protáhnou přes průchodky v šasi stanice a poté s rezervou zkrátí na potřebnou délku. Průchodky je důležité při instalaci dobře dotáhnout, aby se zamezilo jednak pohybu kabelů (vytažení), jednak vniknutí vlhkosti dovnitř stanice. Silové kabely se pevně přišroubují do svorkovnice, případně zasunou do samosvorné svorkovnice. Pevné uchycení je velmi důležité, v opačném případě může vlivem přechodového odporu docházet k oteplování kontaktů a v extrémním případě až k požáru.

Datový kabel se většinou zapojuje do svorkovnice RJ45, k tomu je potřeba na jeho konec nakrimpovat konektor. Některé typy stanic umožňují použití samořezného konektoru LSA+.

V případě stanice s autorizací pomocí RFID karet je dalším krokem nastavení akceptovaných karet, případně další úpravy v nastavení stanice. Na závěr instalace je potřeba nasadit a řádně upevnit všechny kryty, tak aby byla instalace splňovala požadavky na krytí proti vniknutí prachu a vlhkosti.

Posledním krokem je odzkoušení správné funkce – připojením elektromobilu a první nabíjení.

Řešíte podobný případ nebo hledáte jiné řešení pro nabíjení elektromobilů? Zaujaly Vás naše informace? Kontaktujte nás prostřednictvím kontaktního formuláře. Poskytneme Vám kompletní poradenství pro správné rozhodnutí.

Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *